fbpx

Drivkraft 3: Kunskap

I sommar har vi fått tagit del av Angela Aholas kunskap och tips. Angela Ahola är doktor i psykologi. Angela har sedan 15 år tillbaka erfarenhet av psykologin bakom det första intrycket, drivkrafter, relationer och ickeverbal kommunikation.

Här kommer del 3 som är den sista delen i serien, del 1 och 2 finns att läsa längre den på sidan.

Den tredje kraften som driver oss är nyfikenhet och kunskapstörst. Vi människor är en informationssökande art. Även denna har hjälpt oss att överleva för den artfränder som visste var de bästa jaktmarkerna var eller var de saftigaste bären växte överlevde mer sannolikt. Ju mer vi lärde oss om omvärlden och om våra möjligheter desto mer sannolikt överlevde vi: Hur göra upp en eld, hur vädret växlingar påverkar vissa djurarter och hur vi bäst fångar vilt och tillagar den. Därmed har evolutionen försett oss med instinkter att söka efter ny information. När vi lyckas få tag på något som kan vara bra att veta, vi lär oss något nytt, aktiveras vårt belöningscentrum och dopamin utsöndras. Vi kan nästan säga att vi människor samlar på information som andra däggdjur samlar på mat. 

Även här finns det en baksida och det handlar om den typen av nyfikenhet som är mer rastlös till sin natur. Den som driver oss till att utforska nya intryck, få stimulans och samtidigt undvika tristess. Det är denna typ av nyfikenhet som får oss att konstant kolla vår mejl eller vad folk lagt upp på sociala medier. Att lära oss att hantera just denna är en av de största utmaningar vi idag står inför när det kommer till vårt egna beteende och hitta bra sätt att fungera på. Men ur ett evolutionärt perspektiv agerar vi inte särskilt tokigt. Snarare beter vi oss precis så som vi borde för att öka våra chanser till överlevnad. Vi behövde vara på alerten, reagera lätt och lite lagom rastlösa. Att lojt ligga under en korkek dag ut och dag in hade tyvärr resulterat i att vi inte överlevt många dagar. Varken utan mat, vatten eller från rovdjurens lystna blickar. 

Kruxet är dock att idag lever vi i en miljö med ett överflöd av information och vårt tidigare produktiva behov av stimulans och att söka nytt har periodvis gått överstyr. Vi lever alla idag med ett konstant distraherat sinne. Vår ständiga användning av olika skärmar påverkar vår kognitiva förmåga, minskar våra skol- och jobbprestationer, minskar empatin människor i mellan och skadar våra relationer. 

När det piper till i telefonen – ”yay ett meddelande!” – utsöndrar detta dopamin i våra kroppar. Studier visar också att inte ha möjlighet att ”bara kolla” sin mobil (du vet den där tics-artade relationen vi alla verkar ha till vår telefon) leder redan efter 10 minuter till en förhöjd ångestnivå. Vårt informationssamlarbeteende är kraftfullt och hjälper inte oss att nå våra större livsmål. För konstant distraherade blir det svårt att fokusera på annat – vi tar ju oss knappt ens tiden till de så viktiga stunderna av reflektion och att bara vara. Än mindre att tänka igenom vad är viktigt för mig? Vad är viktigt för mina barn? Hur kan jag utveckla bättre relationer? Bra relationer och värdefulla stunder tillsammans med våra nära och kära förutsätter nämligen också att mobilen inte finns i närheten. Studier visar att finns den det kommer den att störa relationen och försämra den. 

Avslutningsvis

För att sammanfatta: Ett människoliv är givetvis inte en dans på rosor från det första till det sista andetaget. Utmaningar i våra relationer har alltid funnits. Att prioritera vår tid och våra göromål på klokast sätt är sällan heller något som blir rätt av bara farten. Drivkrafterna finns där och trots att jag skrivit boken ”Dina Dolda Drivkrafter” lever jag med dessa drivkrafter. Såklart! Och när jag blickar tillbaka på olika händelser i mitt egen liv: från när jag var tonåring till åren då jag pluggade på Psykologiska Institutionen. Vidare till när jag själv blev förälder och började arbeta som författare och föreläsare kan jag lätt konstatera att livet blir smidigare och härligare att leva när vi ser på det med drivkraftsglasögonen på. Detta i en rad olika sammanhang, situationer och i olika relationer. Jag ser drivkrafterna lättare hos mig själv och jag kan styra in mina val, beslut och beteenden mot bättre alternativ. Mot sådant som är bra för mig och min familj. Sådant om ger lycka och välmående på riktigt i stället för mot de snabba kickarna.

Sakerna vi gör, känslorna som väcks eller konflikterna som uppstår oss människor emellan handlar i grund och botten som samma viktiga och ursprungliga saker för oss alla. Vi vill bli sedda, hörda, accepterade, få vara med, få vara viktiga, lyckas, utvecklas och lära oss nytt. Att mänskligt beteende och relationerna med din familj, vänner, kollegor och kunder – det mänskliga samspelet – inte längre ter sig som ett mysterium. Att du kommer att ha en klarare och mer insiktsfull förståelse för dig själv och andra. Det hoppas jag att du också ska känna. Så har det varit för mig i alla fall. 

Vi kan göra våra drivkrafter till våra superkrafter. Så här kommer nio tips för att hjälp dig göra just det. 

TIPS:

  1. Låt alla få vara med. Eftersom social exkludering är tätt länkad till överlevnad reagerar vi kraftfullt på att känna oss utanför. Människor som känner sig exkluderade blir mindre generösa och mindre empatiska. Så, bjud med alla. 
  2. Öka känslor av ”vi”. Hitta likheterna – åsikterna och erfarenheterna som ni delar. Om personen du har framför dig upplever er som lika uppstår mer positiva känslor.
  3. Lär dig hantera exponering. Ju fler gånger vi ser något, desto mer gillar vi det. Så, ju fler kunden ser dig eller din produkt, desto högre blir sannolikheten att hon eller han börjar gillar det. Men – bli inte tjatig! Ha fingertoppskänsla. 
  4. Visa uppskattning. Vi reagerar kraftfullt på att för höra att andra tycker om oss. Vi längtar intensivt efter annars gillande och positiva omdömen – ett ”bra jobbat” och en klapp på axeln. Berätta alltså för andra att de är bra eller att du tycker om någon. 
  5. Få kunden eller din medarbetare att känna sig framgångsrik. Vi vill alla vara viktiga, lyckade, sedda och bekräftade. Klart du behöver förmedla att du är bra. Men inte på bekostnad av att få din kund att känna sig lyckad. Ställ frågor och ge en ärlig komplimang om möjlighet finns.
  6. Se upp med att tävla på arbetsplatsen. Jämförelserna och statussökande kommer som ett brev på posten även på arbetsplatsen. Även om känslan av tävling kan vara produktiv så kan den samtidigt skada samarbetet. Hitta känslorna av ”vi” för att minska tävlings-tendenserna. 
  7. Fira små segrar. Att nå de stora målen kommer inte göra oss lyckliga för all framtid. Hitta istället, varje dag, något som gått bra och känn ”jag gjorde det!”. Njut av stunden och tillåt känna dig lyckad. Så dela upp målen klokt. 
  8. Undvik multitasking. För att fungera på toppen av din maximala potential behöver du rikta din uppmärksamhet mot en uppgift i taget (gör en lista och beta av)
  9. Tillämpa närhetsprincipen. Vill du göra mer av något så flytta det beteendet närmare dig. Vill du göra mindre av något – flytta beteendet långt bort. Behöver du fokusera på jobbet så flytta alla distraktioner (din mobil) in i ett annat rum på ljudlöst. 

Önskar dig all lycka till!

Angela Ahola

Läs mer och boka Angela här>>

Drivkraft 3: Kunskap

Dela inlägget: