Varför gör du som du gör? Vad har drivit dig till det arbete du idag har? Till dina relationer? Vad styrde dig till just din bostad, dina inköp och de resor du gör? När du fattat beslut – vad fick dig att välja just det du valde?
Vi kan nog alla enas om att vi människor inte är fullt så rationella som vi skulle önska. Men varför? Vad styr vårt beteende?
Klart att du har din alldeles egna personlighet och jag har min. Men det vi delar med varandra är dessa allmänmänskliga drivkrafter. Drivkrafter som historiskt hjälpt oss överleva, men som idag ofta lägger krokben för oss. Detta eftersom din och min miljö på så många sätt förändrats. Vi leva inte längre i den savann-miljö som vi är framevolverade för. Där vi levde i grupper om cirka 150 personer. Jag brukar säga att tiderna har förändrats, vi människor har det däremot inte. Därför lever vi numera med en rad nya problem som tidigare i mänsklighetens historia inte existerade. Det trista är att så länge du och jag inte är medvetna om vad som ligger bakom och påverkar vårt agerande fortsätter vi på samma sätt som alltid. Vi springer på som vanligt, stöter på samma fallgropar och upprepar gamla misstag, om och om igen.
De flesta av oss har en högre levnadsstandard än tidigare generationer. Så med all rätt kan vi fråga oss: Varför mår vi så dåligt (många gånger) trots att vi har det så bra? Ett av svaren är: vi behöver hitta nya sätt och verktyg för att fungera optimalt i våra liv, i dagens miljö. Och, det finns lyckligtvis lösningar! Det vi behöver göra är att hitta nya sätt och verktyg för att kunna fungera optimalt. Först när vi kan se vad det är som driver oss kan vi ta kontrollen. Precis som en fotbollsspelare på elitnivå behöver du ha en realistisk och ärlig inblick i dina styrkor respektive svagheter för att nå självinsikt. Du behöver äga det du drivs av – både styrkorna och svagheterna. Först då kan drivkrafterna bli dina superkrafter.
Med detta sagt är vi nu redo att dyka in i de tre drivkrafter. Du ska få veta hur de yttrar sig i våra liv och även hur de kan ställa till det för oss.
Drivkraft 1: Relationer
På ett sätt tycker även jag att denna drivkraft låter lite som en självklarhet – ”att det är väl klart att vi dras mot varandra och vill umgås!” Men det är inte så givet som vi spontant kanske tänker. Det finns faktiskt en rad arter på jordens yta som inte har det här behovet av att hänga med varandra och leva i grupperingar. Vi människor har däremot ett nästan överdrivet behov av att hålla koll på varandra, vara nyfikna på grannar, kollegor och förstå – ”menar han verkligen att han vill ses när han skriver så där?” eller ”han skulle väl inte använt den emojin om han var intresserad av mig?” Vi är nyfikna på vem som gör vad och med vem. Vi vill veta vem vi kan lita på, vem som är oärlig, vem som känner vem och vilka som har en flirt på gång. Allt detta är central information för oss. Så här fungerar vår art.
Vi mår bra och blomstrar i sociala sammanhang. När vi umgås eller ger någon en kram ökar vår oxytocinnivå. Och relationer är nödvändiga för oss men givetvis finns det utmaningar. Precis som med de andra drivkrafterna har även denna drivkraft en baksida. Vårt behov av att vara tillsammans leder oss till att klamra oss fast vid relationer som inte är bra för oss av rädsla för att bli ensamma, en besatthet vid andra människor som gör att vi ältar och skvallrar om dem. Om det finns andra människor närvarande arbetar vi snabbare och det påverkar också hur väl vi presterar. Vi till och med dricker snabbare om det finns andra på plats. Denna drivkraft påverkar också vad vi lyssnar på för musik, vilka böcker vi läser, vilka kläder vi bär och vad vi döper våra barn till. Det handlar alltså om att våra val styrs i hög grad av vad andra gör men inte alltid riktigt på det sätt som vi kanske just nu gissar. Ibland strävar vi nämligen efter att vara lika andra men många gånger strävar vi också mot att avvika och vara annorlunda än andra. Att vara unika individer. Båda dessa krafter handlar alltså om en och samma drivkraft: Relationer.
Om ca två veckor kommer del 2 som kommer att handla om Drivkraft 2: Status