I en värld där förändring är den enda konstanten, blir förmågan att anpassa sig avgörande för både organisationers och individers framgång. Studier visar dock att allt för många förändringsarbeten misslyckas (upp emot 70%). Nedan bjuder Jonas Fasth, Docent på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, på några forskningsbaserade tips som ökar möjligheten att lyckas.
Läs mer om Jonas och hans föreläsningar här
- Balansera kontroll och lärande! För mycket kontroll hämmar lärandet, medan för mycket utrymme för lärande sker på bekostnad av kontroll. Skapa en balans mellan de båda. All strategisk utveckling bör gå på två fötter: en avsiktlig och en framväxande. Med andra ord planera aktiviteter, men var beredd på att en del av dem aldrig kommer att realiseras och att andra oplanerade aktiviteter tillkommer.
- Tydliggör förändringens ramverk! Ett sätt att balansera kontroll och lärande är att utveckla ett tydligt ramverk inom vilket lärande kan ske. Ramverket som består av verksamhetens vision och värderingar påverkar hur era medarbetare tänker och handlar. Tillsammans guidar ramverket medarbetarnas utvecklingsarbete. Ju tydligare ramverket är, desto större chans har ni att nå era mål.
- Våga ta höjd! Studier visar att motivationen är som störst när chansen att uppnå ett mål är lika stor som risken att inte göra det. Tyvärr är de vanligt att personer i ledningen är rädda för att göra bort sig och därmed riskera sina jobb, vilket gör att de väljer att vara passiva och sätta låga mål. Renässanskonstnären Michelangelo lär ha sagt: Den stora faran för de flesta av oss är inte att vi sätter vårt mål för högt och missar, utan att vi sätter det för lågt och når det. Men det gäller att inte sätta målen för högt heller. Än en gång: ett mål ger som mest energi när det är lika stor chans att nå det som risk att misslyckas.
- Fokusera på det som är kritiskt! När ni ska analysera den externa och interna miljön är det lätt att drunkna i fakta. Utgå från det övergripande mål rikta uppmärksamheten endast mot sådant som är kan påverka era möjligheter att nå målen. När det gäller den externa miljö fokusera på de faktorer som är sannolika att inträffa och som har stor påverkan på verksamheten. De interna faktorerna kan prioriteras utifrån betydelsen de har för kundupplevelsen. Rensa bort all ”bra att ha” information, och fokusera på det väsentliga.
- Översätt konceptuella tankar till konkreta aktiviteter och konkreta aktiviteter till konceptuella tankar! Många förändringsprocesser innehåller ett av två vanliga fel: (1) man fastnar på övergripande nivå och lyckas inte översätta det till aktiviteter i vardagen, eller (2) diskussionerna fastnar på aktiviteter utan att lyckas se hur de hänger samman på konceptuell nivå. Ett bra förändringsarbete länkar samman konceptuella tankar och konkreta aktivister i kausala kedjor som tydligt visar hur de hänger samman. Genom att beskriva hur aktiviteter hänger samman med övergripande mål kan ni kontrollera att det finns en tydlig koppling mellan planerade aktiviteter och övergripande mål. Kopplingarna skall vara uppenbara när ni följer spåret mellan aktiviteter och övergripande mål.
- Våga välja! Det är ganska vanligt med processer som slutar med att alla får sina önskemål tillgodosedda. Det kan bero på en rädsla för att säga nej och såra medarbetare. Men en bra förändringsprocess kännetecknas av att ni frigör resurser genom att eliminera eller reducera aktiviteter i syfte att utveckla eller starta upp andra aktiviteter. Faktum är att ”sluta-göra-listor” är lika viktiga som ”att-göra-listor”. Fastställ vilka områden som får full finansiering, vilka som får klara sig med mindre medel och vilka som inte får något alls.
- Säkerställ villkor för prestation! Bara om du och dina medarbetare får rätt förutsättningar kommer ni att genomföra aktiviteterna på ett bra sätt. Alla människor vill prestera väl, frågan är om man får förutsättningar att prestera på toppen av sin förmåga. Vad som är rätt förutsättningar är emellertid en individuell upplevelse och varje individ agerar utifrån sin tolkning av ”verkligheten”. En av ledarens viktigaste uppgifter är därför att föra en dialog med sina medarbetare om vad som förhindrar respektive gynnar goda prestationer. Studier visar att det som krävs för lyckade prestationer är en tydlig roll, ett genuint intresse för arbetsuppgifterna, information om företagets situation och kraft i form av kompetens, tid och pengar. Första bokstaven i nyckelorden bildar akronymen RIIK (Roll, Intresse, Information, Kraft). Vi kan således tala om att det krävs en RIIK arbetssituation för att säkerställa att förändringar genomförs.
Lycka till med förändringsarbetet!
Med vänlig hälsning