”Vem du är beror också på vem jag är!”
Det är en komplex och föränderligt värld vi lever i. Trots detta försöker vi applicera tänkande och lösningar som mera härstammar från det gångna industrisamhället där det mesta kunde förutses och således lämpade sig bra för planeringen.
Håkan talar om den meningsfulla organisationen. Om vikten att känna sig vara med om något större, något “mer” än att bara producera varor och tjänster i utbyte mot lön. Om vikten att bygga något. Om vikten att det finns en mening i det vi företar oss. Annars blir vi sjuka. Och framför allt om vikten att bli någon!!
Dagens ovissa verklighet kräver ett annat förhållningssätt. Mera av innovativa processer – mindre målstyrning. Förmågan att attrahera kunder kommer att vara viktigare än ett ensidigt fokus på att sälja.
Att vara attraktiv hjälper oss själva att se på oss utifrån och in.
Att bli en attraktiv mötesplats blir ett måste. Dina kunder måste växa vid din sida. Kort sagt vi måste bli kreativare i varje moment i varje minut. Tillvaron uppstår när vi samverkar med den.
Genom bland annat kvantfysiken vet vi att inget är ett fritt svävande ingenting. Inte ens vårt eget jag. Ingenting existerar oberoende av något annat.
I århundraden har man inom fysiken och matematiken trott att om man bara kände lagarna för världens gång så kände man också världen. Det går inte att fastställa världen en gång för alla.
Vi lever i en värld som uppstår när vi samverkar med den. Den förändras ständigt och är oändligt mycket intressantare än vi någonsin kunnat ana.
Så är det också med oss själva. Vi är inga maskiner. Vi lever och verkar i våra relationer. I den framgångsrika organisationen blir förmågan att koppla upp sig mot “system” som berikar oss oerhört viktigt. Vad berikar oss?
Håkan Alsterlind är konsult/utbildare i eget företag sedan början av 90-talet. Innan dess har han jobbat inom turism i Sverige och Europa. Kommunal chef inom kultur, fritid och turism Han sprider idéer som han tror på, Vikten av att människor kan förena företagsidé och livsidé är en sådan idé. Han har jobbat med individens livsidé som sedan ska matchas mot affärsidén eller om du så vill livsidén=drivkrafterna, affärsidén =marknadskrafterna. Håkan är en driven talare med en förkärlek till frågan. Att leverera svar tror han mindre på.
Bland referenserna återfinns bl a:. TRR, Länsarbetsnämnder, Universitet, Innovationsbron, olika kommuners nyföretagarprojekt m fl.