”Kommunikation – hinder eller möjlighet”
Kommunikation mellan människor handlar om att överföra tankar, budskap, kunskap eller meddelanden så att de blir gemensamma och verkliga för flera.
Som ledare gäller det att skapa förtroende och vara tydlig i sin kommunikation, liksom att vara trovärdig och realistisk i sina bedömningar, samt att vara lyhörd och bemöta människor utifrån deras unika förutsättningar.
När man pratar om kommunikation med olika människor så säger alla ”det där är ju självklarheter, det där vet ju alla”.
Ändå är det så svårt att kommunicera just för att alla har sin egen uppfattning om hur man kommunicerar, och en underförstådd tro på att andra har samma inställning.
Att vara tydlig innebär för en person att alltid säga precis vad man tycker, vilket hos mottagaren kan uppfattas som elakhet eller arrogans.
Sändare och mottagare
All kommunikation filtreras både hos sändaren och mottagaren, genom tidigare erfarenheter, uppfostran, kultur och utbildning. Dessutom kompliceras allt av det tillfälliga hälsotillståndet, dvs sömn, kost, fysisk aktivitet och social situation.
Min båt eller vår båt
Som företagare är det oerhört viktigt att förstå de mekanismer som underlättar kommunikation, framförallt i kontakterna med anställda eftersom det i slutänden leder till bättre kontakt med kunder, leverantörer och myndigheter.
En klok person liknade ansvaret för att leda ett företag med ansvarsfördelningen i en båt som ska föras framåt:
1) Det här är min båt – ni ska ro och jag bestämmer hur det ska gå till
2) Vi sitter alla i samma båt – vi ska framåt, men det är någon annans ansvar
3) Det är vår båt – tillsammans ser vi till att ta ut kursen och bestämma hur vi ska ta oss dit
För att kommunikationen på en arbetsplats ska fungera behövs det kunskap, möjlighet att medverka och en vilja att förstå från båda sändaren och mottagaren.
Boka en föreläsning med Carina om vikten av rätt kommunikation och hur vi verkligen ska lyssna på det som sägs och inte på det vi tror menas.
Carina Källberg har mångårig erfarenhet av att delta i och administrera olika typer av nätverks- och samarbetsprojekt. Har undervisat i ämnet Marknadsföring. Har föreläst om interventioner och hälsopedagogiska förändringsmodeller samt utvärdering på Hälsopedagogiska programmet, Högskolan i Gävle.