Välkommen till vår Blogg, en mötesplats för beställare och våra föreläsare, utbildare, moderatorer och underhållare. Genom att våra medlemmar skriver artiklar om de ämnen de verkar inom så kan du som beställare och intressent lära känna dem bättre.

Som jag berättade i förra Nyhetsbrevet så har vi vad jag vet i dagsläget 3 föreläsare som ger ut eller har nyligen gett ut böcker, Nina Jansdotter, David Zaar och Lena Holfve. Både David och Nina deltar på Bokmässan i Göteborg som pågår mellan den 27-30 september.

I dagarna ger Nina Jansdotter ut boken Nå ut med Facebook – lär dig använda sociala medier för att stärka ditt varumärke, på förlaget Whip Media. Hon kan även anlitas som föreläsare genom oss på Novarum Talarförmedling, i hur man använder sociala medier i sitt jobb. Kontakta oss för mer information och för att boka henne.

Tio tips på hur du använder Facebook som karriärverktyg

NutmedFacebookFacebook och andra sociala plattformar kan användas som ett bra karriärverktyg. Här kan du till exempel följa företag som du skulle kunna tänka dig jobba på, samarbeta med eller ha som kunder i framtiden. Du kan bli hittad av presumtiva arbetsgivare, rekryterare och kunder. Du kan rent allmänt stärka ditt personliga varumärke, visa vad du kan, bli inspirerad av andras karriärframgångar, bredda ditt kontaktnät samt på ett smidigt sätt hålla dina befintliga kontakter varma. Du kan även omvärldsbevaka vad som händer i den nischen du verkar i och så vidare. Möjligheterna är många eftersom det finns många människor inloggade, vilken tid som helst på dygnet som du själv logga in. Här kommer Nina Jansdotters 10 bästa tips.

  1. Ha ett syfte

Vad vill du få ut av din närvaro på Facebook och i sociala medier? Ju mer tydlig du är med detta, desto mer kan du styra in på det du vill uppnå istället för att du planlöst lägger din tid där.

  1. Boka in tid för nät-nätverkande

Att bara nätverka på Facebook när du får tid över ger inte lika mycket som när du avsätter tid i din almanacka för att vara där och göra något seriöst av det. Ta dig tiden och som sagt planera in.

  1. Skaffa förebilder

Vem jobbar med Facebook på ett sätt som du tycker verkar fungera väl och som får mycket ut av den tiden de lägger där rent karriärmässigt? Följ dem och lär dig mer om hur de kommunicerar. Inte för att du ska göra exakt samma men för att du ska observera och ta till dig av olika framångsstrategier och sedan kan göra på det sättet som passar dig själv bäst.

  1. Sätt upp konkreta mål

På samma sätt som det är bra att ha ett syfte i grunden så är det också bara att sätta upp konkreta mål, som till exempel hur många följare du vill ha, eller hur många visningar du vill sträva efter att få på ett specifikt inlägg och så vidare. Detta är bättre än att ”det får bli som det blir”. Då är det också enklare att följa upp och se vad den tiden och energin gav som du lagt på Facebook under en vecka eller år.

  1. Lär dig under tiden

Du behöver vara med i matchen för att lära dig. Det fungerar inte så bra att tro att du ska sätta din strategi innan du har börjat. Mycket är learning by doing i sociala medier.

  1. Dela med dig

Bjud på dina kunskaper och det du brinner för. Ge tips och inspiration utifrån dina erfarenheter. Den som delar med sig får mycket tillbaka. Istället för att fundera mest på vad du får ut av din närvaro på sociala medier. Var den som tillför mest själv. Det ger bra nätverkskarma förr eller senare. Kanske inte direkt men över tid.

  1. För dialog

Undvik megafonliknande inlägg. Vi är på sociala medier för att vi har behov av att vara sociala med varandra. Ingen vill i längden följa någon som bara gör reklam och inte svarar på kommentarer och så vidare. Ställ frågor, diskutera, svara, så ökar du dessutom spridningen på dna inlägg.

  1. Satsa på rörliga bild

Små enkla filmer syns bra i flödet och brukar engagera. Facebook brukar dessutom ranka upp filmer då de gillar att ha den typen av inlägg på sin plattform. Följarna får lättare att lära känna dig också om de ser dig på film och ser hela ditt uttryck, mimik, kroppspråk. Hör din röst etcetera. Det brukar bli bra spridning med film. Känns det läskigt? Övning ger färdighet.

  1. Följ företag du är nyfiken på

Passa på och följ de företag och organisationer som du är nyfiken på. Kommentera gärna och gilla inlägg. Följ med vad som händer. Ser du att de skriver att de har fått in en stor order eller att det märks att de har mycket på gång. Då har du ett bra läge att ligga steget före och kontakta dem och sälja att in att du vill jobba hos dem eller ha dem som kund och vad du kan tillföra. Detta innan de hunnit gå ut med en jobbannons eller söka nya leverantörer av tjänster. Var proaktiv.

  1. Stå ut med kritik

Alla som kliver fram på nätet och syns mer än andra får både ris och ros. Var glad för att du får gilla och att många peppar dig. Lär dig att alla kan inte älska allt du är och allt du gör. I värsta fall övergår kritiken till hat och då får du överväga att anmäla inläggen, gå till polisen om det skulle blir riktigt allvarligt, eller blocka personerna.

Nina Jansdotter3 Men vanlig kritik är inte ”farlig”. Visa att du står upp för dig själv. Då kan du vända kritik till din fördel.

 

 

                                                                                                           Vi tackar Nina Jansdotter för dessa tips!